Son haberler
İçeriğe geçmek için "Enter"a basın

Rusya, uluslararası ana akım haber sitelerine müdahale ederek nasıl propaganda yapıyor?

ABD’den Fox News, Fransa’dan Le Figaro, Almanya’dan Der Spiegel ve Die Welt, İtalya’dan La Stampa, İngiltere’den ise Daily Mail, Express ve Times dahil olmak üzere 16 ülkede 32 önde gelen haber sitesinin Rusya tarafından hedef alındığını ortaya çıktı. Buna göre, binlerce sahte kullanıcı Rusya ile ilgili haberlerin altına Kremlin’in çıkarlarıyla örtüşen yorumlar yaparak, haber başlıklarının ve görünürlüklerinin değişmesine neden oldu. Uzmanlar, söz konusu durumun, propaganda ve dezenformasyonun sadece sosyal medya ile sınırlı olmadığını gösterdiğini söyledi.

İngiltere’de Cardiff Üniversitesi Suç ve Güvenlik Araştırma Enstitüsü tarafından yapılan yeni bir çalışma Rusya’nın uluslararası saygın haber kuruluşlarını hedef alan geniş çaplı bir propoganda faaliyeti yürüttüğünü öne sürdü.


Taliban’ın Afganistan’daki zaferine odaklandılar

Uzmanlar, haberlerin Rusya yanlısı yorum yapan internet trolleri ve sahte kullanıcı profillerinin 2018’den beri tırmandığını ve son zamanlarda Batı’nın Afganistan’dan çekilmesine odaklandığını söyledi. Çalışmada yer alan bir örnekte, Taliban’ın Afganistan’daki zaferiyle ilgili bir haberde Rusya yanlısı 2 bin 500 yorumun yer aldığı görüldü.

Okuyucu yorumları haber başlıklarının üretilmesinde etkili oluyor

Bununla birlikte araştırmacılar, Kabil’in düşüşüyle ilgili ana akım haber sitelerinde yayımlanan, İngiltere ve ABD’deki okuyucu yorumlarının kullanılarak üretildiği 18 haber başlığının üretildiğini buldu. Bu haberlerin Rusya’nın liberal demokrasinin sonu ve NATO’nun başarısızlığı hakkındaki anlatısını desteklediği görüldü. Ayrıca, Rusya ile ilgili Rus yanlısı veya Batı karşıtı ifadelerin yayınlandığı 242 haber ortaya çıkarıldı.

Bilim insanları, sitelerdeki süren okuyucu yorumlarını analiz etmek için örüntü tanıma tekniklerini kullandı. Bu yorumlar, Batılları vatarasında Rusya’ya veya Devlet Başkanı Vladimir Putin’e destek vermek için yapıldığı öne sürüldü.


Ana akım haber sitelerinin çok büyük güvenlik açıkları var

Çalışmanın yazarlarından Prof. Dr. Martin Innes, söz konusu propogandanın, sosyal medya sitelerinin etki kampanyalarını tespit etmek için daha fazla kaynak ayırmasına rağmen, geleneksel ana akım sitelerin, insanların birden fazla, sahte kimlik oluşturmasını engellemek için daha az güvenlik önlemine sahip olması gerçeğinden yararlandığını söyledi.

Bir hesap 69 kez konum, 549 kez isim değiştirdi

Geçen Haziran’da oluşturulduğundan bu yana bir hesabın 69 kez konum ve 549 kez ad değiştirdiği bulundu.

Dezenformasyon yalnızca sosyal medya ile sınırlı değil

Innes, “Etki operasyonlarını sadece Twitter ve Facebook ve benzerlerinde sahte sosyal medya hesaplarının kullanımı etrafında dönmek olarak düşünme eğilimi var. Bu araştırmadaki en önemli bulgumuz, diğer medya türlerinin endüstriyel ölçekte nasıl manipüle edildiğini göstermek” diye konuştu.

Öte yandan, kullanıcıların yorumlara oy vermesine izin veren bazı haber sitelerinde, Kremlin yanlısı yorumların alışılmadık derecede yüksek sayıda “olumlu oy” aldığı aktarıldı. Bununla birlikte, Rusya, propaganda ve yanlış bilgilendirme operasyonlarına dahil olduğunu sürekli olarak reddetti.

Son olarak çalışma, Cardiff Üniversitesi Suç ve Güvenlik Araştırma Enstitüsü’ndeki Açık Kaynak İletişim Analitiği Araştırma programı tarafından üstlenildi ve İngiltere Dış Milletler Topluluğu ve Kalkınma Ofisi tarafından finanse edildi.

NTV

İlk yorum yapan siz olun

Yorum Yapın